Categories

Tag Cloud

info@beyondmindfulness.nl
Beyond Mindfulness | MINDFULNESS TIPS  | Hoe integreer je Mindfulness in je leven?

Hoe integreer je Mindfulness in je leven?

Iedereen die mediteert kent het wel. Het verlangen om mindfulness nu echt te integreren in je leven. Je kijkt nog even een inspirerend youtube-filmpje. Je denkt terug aan een mooi moment in een meditatie, training of retraite. Of aan die keren dat je te lang in piekergedachten bent blijven hangen. Dat wil je je nu echt eigen gaan maken. Vastbesloten ga je wat eerder naar bed en je valt in slaap.

De volgende ochtend de kinderen wel erg vroeg aan je bed. Of je checkt nog even, onschuldig je e-mails en je wha­tsapp berichten. Niet veel later ga je gehaast naar je werk. Je denkt ‘ik heb nu echt geen zin, ik ben te moe’ en je besluit het later die dag of de volgende morgen te doen. Met een beetje pech is er een week later weinig over van je oprechte motivatie tot mediteren. Maar hoe kan dat nou eigenlijk? Wat kunnen we doen om mindfulness wel echt te integreren? Deze blog geeft je tips en hopelijk weer een steuntje in de rug om mindfulness nog meer eigen te maken.

Boor je intrinsieke motivatie aan

Het aanboren, voelen en stil staan bij je intrinsieke motivatie blijkt veel beter te werken dan het te moeten doen op je tandvlees en discipline. Dit klinkt misschien logisch maar ik zie het vaak gebeuren dat mensen meditatie (maar vele anderen dingen ook) als ‘moeten’ gaan zien. Als je dit herkent, stop ermee! Ga lekker een week niet mediteren, doe lekker je ding en kijk dan of het meerwaarde voor je heeft. Zo ja, sta dan stil bij wat het je gebracht heeft of wat het je nog kan brengen.

Vind je eigen manier

Het is belangrijk om te kijken hoe je mindfulness en meditatie op je eigen (haalbare) manier kan integreren. Werkt het niet om het elke dag te doen?  Gun jezelf om het bijvoorbeeld eerst alleen op doordeweekse dagen te doen. Of 3-4 keer per week. Of elke dag maar dan wat korter, bijvoorbeeld dagelijks 5-10 minuten. Misschien kun je wat vaker met aandacht iets doen: hardlopen, thee zetten of naar je partner luisteren. Klik hier om nog 12 mooie tips om meditatie te integreren te vinden.

Mindfulness is geen trucje

Het is goed om te beseffen dat mindfulness zoveel meer is dan (dagelijks) mediteren. Zoals de grondlegger van de westerse mindfulness Jon Kabat Zinn vaak zegt:

“The real meditation is how you lead your life”

Kortom; luister je wel echt in een gesprek? Met welke aandacht doe je je werk? Hoe ga je om met tegenslagen? Hier zit het echte werk in en meditatie is hierin slechts een hulpmiddel. Alleen vergeet niet dat meditatie vaak hard nodig is (en blijft) om je ‘monkey mind’ te trainen. Ik kan in ieder geval nog niet zonder. In de onderstaande video legt meditatie leraar Mingyur Rinpoche op een grappige en heldere manier uit over hoe om te gaan met onze ‘monkey mind’.

Ga voorbij het streven

Ik moet eerlijk bekennen dat ik persoonlijk een ander probleem heb. Ik mediteer eerder te veel dan te weinig. Zeker naarmate je langer mediteert kan dit streven naar meer een obstakel worden. Immers geluk, plezier en tevredenheid komen niet voort uit hard werken, het zit meer in een soort ontspanning in het moment. Loslaten dat er iets moet gebeuren en juist accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. Er is dan nauwelijks ruimte voor verzet en vanuit die rust ontstaat creativiteit, compassie, plezier en geluk.

Geluk in jezelf vinden

We vluchten vaak voor wat er is: stress, angst in werk of relaties of negatieve gedachten en emoties. Echt geluk vind je als je er bij stil durft te staan en er onvoorwaardelijk voor jezelf bent. Dus zoek geluk niet bij een ander maar in jezelf. Wil je hier meer mee doen? Volg dan een keer een introductieworkshop of vraag een vrijblijvend intake gesprek aan of bekijk mijn website www.beyondmindfulness.nl

Tags: