info@beyondmindfulness.nl
Beyond Mindfulness | MINDFULNESS TIPS  | Terug naar jezelf, voorbij het denken

Terug naar jezelf, voorbij het denken

Al die tegengestelde krachten, goed en slecht, mooi en lelijk, leuk en niet leuk, kunnen ons gek maken. De geest die constant bezig is of iets (of iemand) leuk is of niet leuk en altijd op zoek naar iets beters in de toekomst. Met een beetje pech gaan onze gedachten daar weer mee aan de haal en verliezen we ons in piekeren. We proberen het negatieve weg te krijgen en het positieve vast te houden. Wat niet werkt. Vaak gooien we er nog een sausje kritische gedachtes over heen en binnen no time kunnen we ons down voelen. Dit is een oneindige strijd. De ‘Tyranny of the mind’ noemt mijn Engelse leraar het weleens. Deze blog gaat over het herkennen van deze patronen, hoe je terug naar jezelf komt, hoe we het denken kunnen doorbreken en zelfs overstijgen en tips om er mee aan de slag te gaan. 

De werking van de geest

Wij mensen kunnen als enige diersoort uit het verleden complexe toekomstige scenario’s bedenken. Wat ons evolutionair gezien heel succesvol maakt. De keerzijde is dat de geest nooit zal stoppen met zoeken naar iets beters of iets anders. In de snelle moderne maatschappij levert dit ons steeds meer stress, burn-out, angst, depressieve en andere klachten op. Via meditatie, yoga en andere manieren proberen we het tij te keren. We komen meer in het moment, worden bewuster van onze (denk) patronen en verliezen ons er minder in. Maar de basis van de geest veranderd er niet echt door. Daarvoor moeten we er met een hele andere bril na leren kijken, te stoppen ons te identificeren met onze gedachten. Te zien dat we de gedachten niet zijn. Maar daar later meer over. 

Dualiteit 

Onze geest deelt alles op in twee. Ik en de ander, goed en slecht, mooi en lelijk, negatief en positief, binnen en buiten, koud en warm. etc.  Ok maar daar is toch niks mis mee, denk je misschien? Nou mijn ervaring is dat we in dit krachtenveld nooit echt rust en blijvend geluk vinden. Soms is de geest even helemaal tevreden en ontspant het (als je verliefd bent bijvoorbeeld). Maar na een tijdje gaat ie weer op zoek naar iets beters en is de onrust en/of ontevredenheid gewoon weer terug. Zoals gezegd zo werkt de mind (brein) nou eenmaal. Maar moeten we het daar dan bij laten? Ruim 10 jaar geleden vroeg ik me precies dit af. Niet voortkomend uit een mooi filosofische gedachte moment maar omdat ik gek werd van mijn vele denken en malen. Sindsdien ben ik de meditatie wereld en spiritualiteit in gedoken. En ja, nu weet ik dat het daadwerkelijk anders kan. Yeah!

Niet makkelijk

De spirituele weg, de weg naar het ontdekken van onze natuurlijke staat van zijn (jezelf), is lang niet altijd makkelijk en loopt zelden zoals je verwacht. De lessen uit het Boeddhisme, de yoga filosofie (Ad-vaita), van Jan Geurtz, Rupert Spira, Eckhart Tolle en vele anderen hebben mij hier enorm in geholpen. Van hen leerde ik dat het gaat om het stoppen met identificeren met je gedachten en gevoelens en ze te zien als ervaringen die komen en gaan. Net zoals geluiden, de wind, fysieke sensatie en andere ervaringen. Zie dat alles komt en gaat, ook je gedachten en gevoelens. Dus hoe kan iets wat komt en gaat nou onze essentie zijn. Klinkt niet logisch, toch? Door ons unieke brein is er een hele identiteit rondom ons denken ontstaan en lijken we de weg naar onszelf kwijt te zijn. Deze mooie video van Prince EA helpt om te zien wat we wel zijn, voorbij onze gedachten.

https://www.youtube.com/watch?v=ykvC3QXJb18

Zelfonderzoek (self-inquiry)

Hoe kom je er voor jezelf erachter wat die essentie of natuurlijke staat van zijn is? Wat ik altijd een mooie vraag vind, is: wie zijn we tussen twee gedachten (kortom wat of wie ben je als er even geen gedachte is)? We zijn niet plots weg als er even geen gedachte is. Is dan nog iets van ‘ons’ aanwezig en zo ja wat is dat dan? Check meteen, nu, je eigen ervaring. Is er iets wat nooit weg gaat en op de achtergrond altijd aanwezig is? Is dat waar al die wijze leraren en die spirituele stromingen naar verwijzen? Dit soort zelf-onderzoek, gebaseerd op je directe ervaring, helpt om het denken te overstijgen. Misschien kom je net als ik en vele andere, tot de conclusie dat we helemaal niet onze gedachten en gevoelens zijn. Zo zijn er vele manieren om zelf het onderzoek te gaan starten. In de Japanse zen traditie doen ze het via de zogenoemde Koans

Jeff Foster

Jess Foster zegt hier prachtige dingen over. “Telkens als je een gedachte als iets negatief ervaart, of je er persoonlijk door aangevallen voelt, is dat een teken dat je bezig bent een beeld van jezelf te verdedigen. Als er geen beeld van jezelf wordt verdedigd, krijgen alle gedachten de ruimte om op te komen en weer weg te vallen.” Je essentie, je gewaarzijn of hoe je het ook wilt noemen, laat alles toe. Of zoals Jeff Foster het zegt: “Door onszelf als afzonderlijke golven in de oceaan te ervaren en geen compleetheid te zien in onze ervaring van dit moment, gaan we op zoek naar compleetheid in de toekomst. We raken verslaafd aan een toekomstige heelheid.”

Onvoorwaardelijke acceptatie

Onvoorwaardelijke acceptatie (Jeff Foster’s boek waar ik uit citeer) is niet iets wat je bereikt – het is wat je in essentie bent. Wat je bent is de open ruimte waarin alle ervaringsgolven de ruimte krijgen om te komen en te gaan. Ze is de oceaan die samenvalt met al haar golven. Dat is de intimiteit en liefde waar we altijd naar verlangd hebben – een intimiteit die het hart vormt van onze ervaring van het moment.” 

Zo mooi! Daarom nog een video van hem over waarom inherente negatieve gedachten niet bestaan. 

https://www.youtube.com/watch?v=boZQj2cGIwc

Waarom deze blog?

Ik schrijf deze blog omdat ik me realiseer dat het zoeken naar iets beters in de toekomst nooit ophoudt en er altijd iets van onrust en ontevredenheid zal zijn. De enige weg hieruit, althans in mijn eigen zoektocht, is om je eigen geest te gaan onderzoeken (self-inquiry). Dat wil ik met je delen.

Pijn als leermeester

Als je vast loopt en het doet pijn en je raakt gefrustreerd, is dat eigenlijk alleen maar goed. Het is een signaal van je eigen wezen, die je probeert wakker te schudden: Hallo Marc, waarom verzet je je tegen een illusoire identiteit? Waarom strijd je tegen iets wat er al is? Zie je niet dat het nu al goed is, in dit moment? Al het negatieve en het positieve zijn allemaal welkom. Mooi, lelijk, goed en kwaad, alles wordt volledig toegelaten in dit moment (in ons). Kortom tijd om wakker te worden Marc! Je hoeft niet ver te zoeken, ik ben er al (en was er altijd al). Durf je je geloof los te laten en dit moment volledig te laten zijn zoals die is?

Achteraf kijk ik wel eens glimlachend terug hoe perfect dit allemaal in elkaar . Je eigen lijden als inspiratiebron om weer terug te komen bij jezelf. Mooi toch!  

Tips hoe je zelf onderzoek (self-inquiry) te starten:

  • Stel je op als een wetenschapper en ga op onderzoek uit. Begin op nul. Neem niks aan van wat de maatschappij, je ouders en je cultuur je geleerd hebben, maar ook niet wat er in de spirituele wereld verteld wordt. Kortom ga zelf vragen stellen en je eigen ervaring checken. 
  • Neem een houding aan van onschuld, openheid en nieuwsgierigheid. Als een klein kind die de wereld nog moet ontdekken. 
  • Kies die vragen waarbij het een beetje schuurt, misschien wel iets ongemak voelt of waar je intuïtief iets mee hebt.  
  • Zelf heb ik veel gehad aan deze van meditatie leraar Adyashanti. In zijn boek heeft hij er meerdere, hier wat voorbeelden.  

You are not your story.

they are not your story about them.

the world is not your story about the world. 

– 

What is is what’s happening

before you have a thought about it

(notice the difference between what your mind thinks about this 

moment and this moment as it is before you have any thought about it.)

– 

Suffering is how Life tells you

that you are resisting or misperceiving

what is real and true. 

It is the way Life suggests that you are not in harmony with what is

– 

Being doesn’t explain everything;

being is the true nature of everything

  • Een van de bekendste mystici en leraren die self-inquiry gebruikte is Sri Ramana Maharshi. Deze video over zijn self-inquiry kan je in eigen zelfonderzoek ondersteunen.  
  • Neem genoeg pauzes en stiltes na het vragen van de Self-inquiry vraag. Het gaat niet om een intellectueel antwoord te krijgen, maar om in je eigen directe ervaring te zakken. 
  • Laat ik eindigen met een mooie video van mijn leraar Rupert Spira over self-inquiry. 
https://www.youtube.com/watch?v=Lb3PzxwEKCQ

Terug naar jezelf, voorbij het denken

Het is ons geloof dat er een tweedeling is, dat er iets is wat niet goed is en wat wel goed is. Maar in werkelijkheid zijn we verbonden met alles en iedereen. Dan beginnen we vaak te zien dat dit moment het enige is wat er ooit is en was. Langzaam aan begin ik dit te leven en steeds sterker te voelen. Maar tegelijkertijd zie ik hoe sterk mijn conditionering en geloof in mijn gedachten is. Tussen die twee werelden is het soms raar leven. Maar gelukkig plukken we er onderweg ook al de vruchten van.

Voor mij blijft angst aanwezig maar belet het me niet om mijn hart te volgen. En is er soms een rust aanwezig die ik voorheen niet kende. Dat is meer dan voldoende om door te gaan en daarbij kan ik niet meer terug, Daarvoor is de drive voor de waarheid en naar een wereld voorbij de tweedelingen (dualiteit), te sterk. Ik ben erg nieuwsgierig of je hier iets van herkent of misschien juist helemaal niet. Mocht je hier iets over delen dan stuur me gerust een email. Succes! 

Omdat we niet weten hoe nabij de waarheid is,

Zoeken we haar ver weg; wat jammer! 

Wij zijn net als iemand die het, omringd door water,

Wanhopig uitschreeuwt van de dorst 

Hakuin

Tags: