info@beyondmindfulness.nl
Beyond Mindfulness | blog  | Stilte retraite: 6 krachtige manieren om bij jezelf te blijven
Stilte retraite, de kracht van stilte

Stilte retraite: 6 krachtige manieren om bij jezelf te blijven

Stilte is weinig aanwezig in onze samenleving. Niet alleen is onze eigen drukke geest constant bezig maar ook de moderne technologie (ook al brengt het ook mooie dingen) zorgt voor steeds meer afleiding. Social media, whatsapp, email en vergelijkbare dringen steeds dieper ons leven binnen. De al schaarse moment van stilte worden meer en meer opgevuld. Misschien is nog wel het ergste, dat het ons verder van onszelf brengt. Stiltes worden daardoor ongebruikelijker en de neiging ze te vermijden groter.  Een stilte kan al snel onrust oproepen en dat is dan weer een reden om onszelf af te leiden. Dan zitten we vast in een negatieve spiraal. Gelukkig zie je ook steeds meer het verlangen naar stilte. Zie alleen al de opkomst van meditatie, mindfulness en yoga in het afgelopen decennia.  Dit is voor mij ook de reden om een stilte retraite te geven. Om dat verlangen naar stilte te faciliteren. Volg je verlangen voor stilte want alle dingen waar we naar op zoek zijn, geluk, innerlijke rust, creativiteit en plezier, komt uit die stilte voort. Letterlijk! Humor, spontaniteit en creativiteit kan je niet afdwingen, die ontstaan uit niks. Die komen voort uit rust, ontspanning en stilte, waardoor er mentale ruimte ontstaat voor onze intuïtie. Een blog over stilte, stilte retraite, de kracht van stilte en hoe we stilte meer in ons leven kunnen krijgen. 

Stilte meditaties

Laten we een aantal manieren beschrijven waar we die rust en stilte kunnen vinden. Via deze link kan je een aantal ruimte gevende meditaties uitproberen, wat de drukke geest (in het oosten ook wel de monkey mind genoemd) wat tegenwicht bied. Probeer er een aantal en ga alleen door met degene die voor jou werken en als daar je verlangen ligt. Je kan er ook voor kiezen om gewoon even te zitten en niks te doen. 1, 2, 5, 10 of 20 minuten. Je lichaam en geest zal je dankbaar zijn. Het is een beetje zoals slapen. Het hele systeem kan even tot rust komen. Juist zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. De ademhaling wordt langzamerhand rustiger, je lijf ontspant meer en je gedachten worden minder dwingend. Ga het niet als doel nastreven, het ontstaat of het ontstaat niet. 

 

Zijn met wat er is

Laat je meditatie precies zijn zoals ie is. Misschien wordt je ademhaling niet rustiger en krijg je zelfs meer gedachten dan voorheen. Dan is dat ook helemaal goed en maakt je meditatie niet minder. In echte meditatie gaat het om ontspannen in alles wat er is en opkomt, ook spanning. Als je deze houding oprecht, eerlijk en vaker toepast dan zal je op een diepere manier ontspannen en tot rust komen dan via een specifieke techniek. Het gaat niet om dingen te veranderen en niet om iets te bereiken in de meditatie. Maar een nieuwe manier om het leven te gaan bekijken. Te stoppen weg te lopen voor jezelf. Soms is het lastig te gaan zitten en niks te doen dan kan een klankschaal meditatie of een begeleide meditatie je iets meer houvast geven. Kijk wat je nodig hebt op dat moment. Niet waar je vind dat je zou moeten zijn. Voel je het verschil? Dit is ook de basis voor mijn stilte retraite en eigenlijk de basis voor al het werk wat ik doe.  Leren zijn met wat er nu is en stoppen met het te bevechten. 

 

Stilte retraite

Mindfulness stilte retraite TerschellingIn de stilte-retraite zoals ik die nu geef op Terschelling, leer je lastige situaties los te laten, te ontspannen in wie je bent en meer in het moment te leven. Je krijgt praktische handvatten en oefeningen mee om dit thuis toe te passen. Mindfulness, zelfcompassie en het toelaten van emoties zijn centrale thema’s in dit stilte-weekend.  Je neemt een pauze uit het dagelijks leven en ontspan in de prachtige natuur van Terschelling. Als je een indruk wilt krijgen van de locatie, omgeving en accommodatie kan je hier de foto’s (aug 2021) bekijken. In de retraites die ik bij Jan Geurtz en Rupert Spira volgde, heb ik het altijd als heel prettig ervaren dat er voldoende eigen tijd was. De ene gaat een stuk lopen, een boek en de ander trekt zich even terug. Die tijd zit ook in mijn stilte retraite en daarin gebeurt het echte werk. Dan kunnen belangrijke vragen naar boven komen, zoals: Wat is eigenlijk mijn echte ervaring? Wat doe ik nu met lastige emoties die omhoog komen en in een context waar weinig tot geen afleiding te vinden is? Wat zijn eigenlijk mijn kernwaarden,  van waaruit ik wil leven? Wie ben ik eigenlijk echt? Je ervaart dan misschien ook dat ieder van ons de antwoorden in zichzelf kan vinden. Dat is echt mooi als je via een stilte retraite daar een faciliterende rol in kan spelen.

Zes manieren om meer stilte in je leven te krijgen en meer tot jezelf te komen

1. Een manier om stilte in je leven te krijgen, is in de natuur zijn. We weten dat we echt tot rust komen in de natuur, mede omdat we daar echt even stilte en rust vinden. Iedereen herkent het wel. Natuur heeft de kracht om ons naar dit moment te brengen. De natuur is de belichaming van het hier en nu. Bomen gaan nergens heen, de bergen blijven gewoon waar ze zijn en zelfs de dieren richten zich op wat nu belangrijk is. Nestje bouwen, eten zoeken of een partner vinden. De zebra piekert er niet over of baalt er niet van dat de giraf wel bij die sappige groene blaadjes hoog in de boom kan en hij/zij niet. De apen kijken niet in het reflecterende water of ze te dik of te dun zijn. Al die dingen die wij mensen wel doen. Daarom is het regelmatig opzoeken van de natuur zo goed en heeft het zoveel meerwaarde om een stilte retraite in de natuur te doen. Het brengt ons meer naar onze essentie, die niet zo anders is dan andere levende wezens. Ook ons leven speelt zich alleen maar nu af. We denken van niet, maar er is alleen maar dit moment.

2. Stoppen. Simpelweg stoppen, niet een beetje stoppen met doen, snappen of analyseren. Letterlijk alles echt te laten, niks vast houden, niks zoeken, alles echt stoppen! Het gaat niet alleen om mentaal te stoppen maar je hele systeem te laten stoppen. Echt alles te laten zijn zoals het is. In-tunen in de stilte die je dan langzaam aan kan ervaren, achter de onrust en de neiging voor afleiding. Adyashanti zegt hier mooie dingen over, in deze youtube clip ‘allowing everything to be as it is’.

 

3. Ontspannen. Voor mij linkt dit met echt zien wie we in essentie zijn en weten dat alles nu al goed is. Met dat zien, kan je je geest en je lichaam totaal laten ontspannen. Ga lekker liggen, haal een kop thee, maak een wandeling en relax. We zijn al helemaal heel, niks te vinden buiten wat dit moment je nu brengt. Zie dat je daar, in het nu, nooit ontevreden kan zijn. Enkel leegte, rust en stilte. In die rust en stilte kan het leven bewegen en wij zijn datgene zijn waar het leven in kan bewegen. Ik snap dit zelf ook niet helemaal, de mind kan dit niet pakken-snappen. Maar je ervaart het, de subtiele rust en tevredenheid wordt langzaam aan zichtbaarder. Dus dan ontspan in alles wat er is!  Traditioneel gezien was yoga het middel om het lichaam te laten ontspannen, de geest tot rust te laten komen en vanwaaruit we onze natuurlijke staat beter konden herkennen en ervaren.

4. Yoga Nidra is zo’n prachtige vorm, die via diepe, ons de stilte in en achter alle inhoud van het denken kan laten ervaren. In werkelijkheid bereikt we dit niet want je kan niet niét jezelf zijn. We zijn het al, maar je herkent het wat makkelijker. Ik heb het zelf een paar keer gedaan en het kan je zo ontspannen maken dat je daadwerkelijk kan ervaren dat we die stilte, leegte en bewustzijn zijn. Dit is een voorbeeld van een mooie yoga Nidra meditatie:

 5. Diep luisteren. Hoe meer we in de stilte zakken, hoe meer onze ervaringen als een soort luisteren aanvoelen. Althans zo voelt dat soms voor mij. Het voelen van de wind op je huid, de geluiden in de natuur, een sensatie in je lichaam of het zien van bewegende wolken. Voor mij voelt het alsof het leven naar jou toekomt, door jou heen gaat, in jou gebeurt en jij het aanhoort, aanschouwt en laat gebeuren. Anderen zien het misschien meer als het ervaren van het dansende, bewegende leven. Waardoor jij als individueel persoontje wat meer naar de achtergrond verdwijnt. 

6. Stilte in de drukte opzoeken en juist daar de stilte in jezelf vinden. Een vriend van mij doet dat weleens. Dan gaat hij op een drukke plek staan, een markt, treinstation of op een drukke winkelstraat en maakt contact met de stilte in en om alle beweging om hem heen. Dan opmerken dat die stilte in en buiten jou er altijd is, ook op de drukkere plekken. Maar de angst of weerstand tegen drukke plekken maakt dat we die soms niet meer herkennen. Dat gezegd hebbende kan het soms ook gewoon veel input zijn, dat we vermoeid raken en dan ga je gewoon lekker naar een relaxtere, rustigere plek.

De laatste maanden is stilte, geen idee hoe dat precies zo gekomen is, iets wat meer terugkomt in mijn (werkende) leven. Daarom geef ik sinds kort stilte retraites, stiltedagen en breng ik stilte iets meer in mijn coaching en trainingen. Ook privé neemt de interne stilte langzaam aan toe. Er is genoeg onrust in mijn leven en ik raak er regelmatig verstrikt in. Ik zie dat als steeds minder erg, als ik maar steeds weer terugkomen bij mijzelf. Bij die stilte die er altijd voor ons is en die ruimte geeft aan alles wat er is. 

 

 

 

Tags: