Categories

Tag Cloud

info@beyondmindfulness.nl
Beyond Mindfulness | MINDFULNESS TIPS  | Twaalf krachtige geleide Meditaties

Twaalf krachtige geleide Meditaties

In deze krachtige geleide meditaties leer je (pijnlijke) gevoelens toe te laten, te voelen en met vriendelijkheid te bekijken. Oude patronen van stress, piekeren en het vele moeten leer je te doorbreken. Zie deze begeleide meditaties als tijd voor jezelf, tijd waarin je even niks moet en heerlijk kan ontspannen. Te rusten in jezelf en te leren om te zijn met wat er is. Veel plezier!

1. Omgaan met pijnlijke emoties

Het is een geleide meditatie waarmee je beter met lastige situaties en emoties om kan gaan. Toe te laten, voelen en met vriendelijkheid naar te kijken in plaats van wegdrukken of er in vast blijven zitten. Dit is een vernieuwde versie, nu opgenomen in professionele studio!

Begeleide meditatie- omgang pijnlijke emoties

2. Dolfijn/walvis meditatie (ademhaling & visualisatie)

Deze ademhalingsmeditatie laat de adem, via een visualisatie, door het hele lijf lopen. Van boven tot onder. Als een golf die je op een simpele en krachtige manier in verbinding brengt met je hele lichaam. Echt een aanrader!

3. Liefdevolle vriendelijkheid meditatie (visualisatie)
Dit is een mooie liefdevolle vriendelijkheid meditatie. De visualisatie versterkt de intentie van warmte, vriendelijkheid of liefde voor jezelf en maakt die tastbaar en voelbaar. Deze meditatie komt uit het Tibetaanse Boeddhisme en heb ik leren kennen via Jan Geurtz.
Geleide meditatie- liefdevolle vriendelijkheid meditatie (visualisatie)
4. Bergmeditatie (visualisatie)
Een krachtige geleide meditatie die doormiddel van visualisatie je meer in je eigen kracht zet. Negatieve emoties en gedachten kan je makkelijker loslaten en het geeft je vertrouwen om dicht bij jezelf te blijven.
Begeleide meditatie - bergmeditatie (visualisatie)

5. Zelfcompassie break 

Dit is een korte zelfcompassie meditatie. Perfect op momenten dat je vast loopt, je hoofd overuren maakt (piekeren/malen) en je in verzet bent tegen een situatie en/of emotie. Je leert de emotie te (h)erkennen, toestaan en zien dat moeilijke momenten nou eenmaal onderdeel zijn van ons leven. In plaats van jezelf bestraffende toe te spreken, ga je jezelf behandelen zoals je dat bij je beste vriend of vriendin zou doen. Dit is een nieuwe versie, opgenomen in een professionele studio!

Geleide meditatie Zelfcompassie Break

6. Kernwaarden meditatie
Dit is een nieuwe geleide meditatie (contemplatie – 10 min) waarin je ontdekt en stil staat bij wat je belangrijkste waarden zijn, hoe je in het leven staat en wilt staan, wat je ervan weerhoudt om dit in de praktijk te brengen en hoe mindfulness zelfcompassie je hierin kan ondersteunen. Hier twee meditaties om jouw belangrijkste kernwaarde verder te verdiepen. Je kan kiezen voor een meer begeleide variant of voor deze krachtig oefening met maar één herhalende vraag.
Geleide meditatie Kernwaarden
7. Volledige liefdevolle Vriendelijkheidsmeditatie (metta)

Deze volledige metta meditatie helpt je om met vriendelijkheid naar jezelf en anderen te kijken. De perfecte anti-dote voor iedereen die (te) kritisch voor zichzelf en hun omgeving is. Deze meditatie haalt inspiratie uit de meditaties en boeken van Sharon Salzberg en Pema Chödrön. Dit is een nieuwe versie, opgenomen in een professionele studio!

Geleide meditatie Volledige liefdevolle Vriendelijkheidsmeditatie (metta)

 

8. Volledige Zitmeditatie (alle aandachtsgebieden)

Dit is een krachtige meditatie om te leren te zijn met wat er is. Laat jezelf zakken in dit moment. Stap uit het vele denken en het drukke bestaan en kom in de rust en ontspanning van dit moment. Dit is de volledige zitmeditatie, met alle aandachtsgebieden: adem, lichaam, geluiden en gedachten en gevoelens.

Zit meditatie (alle aandachtsgebieden)

 

9. Drie minuten ademruimte (nieuw)

Dit is de 3 minuten ademruimte. Perfect op momenten dat je vast loopt in een gedachte patroon, je hoofd overuren maakt (piekeren/malen) en je in verzet bent tegen een situatie of persoon. Deze oefening kan als een soort reset werken en je helpen uit je automatische patroon en reactie te stappen. Het brengt je meer naar dit moment en met meer bewustwording en mentale ruimte kan je (werk) taken weer oppakken.

Geleide meditatie 3 - Minuten Ademruimte

10. Drie minuten ademruimte – coping

Dit is een korte geleide meditatie (3 minuten) waarin je uit je denken stapt en in dit moment komt. Je tuned-in op wat er nu speelt en je leert je gevoel met vriendelijkheid toe te laten. Dit is een nieuwe versie, nu opgenomen in professionele studio!

Geleide meditaite- 3 - Minuten Meditatie Coping

11. Glimlach Geleide Meditatie

Deze meditatie helpt je om je beoefening ook weer niet te serieus te nemen en brengt je lichtheid en openheid. Eckhart Tolle zegt het mooi: “het leven is niet zo serieus als de geest (onze gedachten) ons doen geloven”. Dus ontspan in alle dingen die ‘goed’ of ‘niet goed’ gaan en laat ze toe met een glimlach. De ‘smile’ meditatie van Tara Brach is de inspiratiebron voor deze meditatie.

geleide Meditatie Glimlach (positief)

12. Meditatie van liefdevolle vriendelijkheid (korte metta)

Deze geleide meditatie helpt je om meer met vriendelijkheid naar jezelf en anderen te kijken. Een krachtige anti-dote tegen onze neiging om onszelf en anderen te veroordelen. Herken je een sterke inner-criticus in jezelf dan is het een hele krachtige beoefening. Liefdevolle vriendelijkheidsmeditaties spelen een cruciale rol in het boeddhisme.