Categories

Tag Cloud

info@beyondmindfulness.nl
Beyond Mindfulness | MINDFULNESS TIPS  | Geleide meditatie: omgaan lastige emoties, visualisaties en zelfcompassie

Geleide meditatie: omgaan lastige emoties, visualisaties en zelfcompassie

Tien krachtige meditaties waar je direct mee aan de slag kan en je kan helpen om met meer acceptatie, vriendelijkheid en ontspanning naar je zelf en je pijnlijke gevoelens te kijken. Elke geleide meditatie, waaronder ook visualisaties en contemplaties, brengt je dichter bij jezelf en je kernwaarden. Onthou als je zonder angst wil leven, je eerst met angst moet leren leven. Succes en mocht je vragen hebben dan neem gerust contact op!

1. Omgaan met pijnlijke (moeilijke) emoties

Dit is een geleide meditatie op beter met lastige situaties en emoties om te gaan. Toe te laten, voelen en met vriendelijkheid naar te kijken in de plaats van wegdrukken of er in vast blijven zitten.

2. De bergmeditatie (zelfvertrouwen)

Een krachtige meditatie die doormiddel van visualisatie in je eigen kracht zet en zelfvertrouwen geeft. Negatieve emoties en gedachten kan je makkelijker loslaten en het geeft je vertrouwen om dicht bij jezelf te blijven.

3. Liefdevolle vriendelijkheid meditatie (visualisatie)

Dit is een mooie liefdevolle vriendelijkheid meditatie. De visualisatie versterkt de intentie van warmte, vriendelijkheid en/of liefde voor jezelf en maakt die tastbaar en voelbaar. Deze meditatie komt uit het Tibetaanse Boeddhisme en heb ik leren kennen via Jan Geurtz.

4. Mediteren in de trein

Deze makkelijk toepasbare meditatie is gemaakt voor tijdens het reizen. Een mooi moment om het drukke leven even te laten en meer tot jezelf te komen. Perfect om de dag mee te beginnen of juist mee af te sluiten.

5. Dolfijn/walvis meditatie (ademhaling & visualisatie)

Deze ademhalingsmeditatie laat de adem, via een visualisatie, door het hele lijf lopen. Van boven tot onder. Een ademende golf die je op een simpele en krachtige manier in verbinding brengt met je hele lichaam. Een aanrader!

6. Metta Meditatie (liefdevolle vriendelijkheid)

Deze meditatie is een krachtige anti-dote tegen onze neiging om anderen en onszelf te veroordelen. Herken je een sterke inner-criticus in jezelf dan is dit een mooie beoefening. Deze Metta meditatie is een van de belangrijkste meditatietechnieken in het boeddhisme.

7. Glimlach meditatie 

Deze meditatie ondersteunt je door je beoefening niet te serieus te nemen en brengt je lichtheid en openheid. Eckhart Tolle zegt het mooi: “het leven is niet zo serieus als de geest (onze gedachten) ons doen geloven”. Dus ontspan in alle dingen die ‘goed’ of ‘niet goed’ gaan en laat ze toe met een glimlach.

8. Ontdek je kernwaarden

Dit is een geleide meditatie (live opgenomen) waarin je ontdekt en stil staat bij wat je belangrijkste waarden zijn, wat je ervan weerhoudt om hier meer vanuit te leven en hoe mindfulness zelfcompassie je hierin kan ondersteunen.

9. Zelfcompassie break meditatie

Dit is een korte geleide meditatie (live opgenomen). Perfect op momenten dat je vast loopt, je hoofd overuren maakt (piekeren/malen) en je in verzet bent tegen een situatie en/of emotie.

Je leert de emotie te (h)erkennen, toestaan en zien dat moeilijke momenten nou eenmaal onderdeel zijn van ons leven. En in de plaats van jezelf bestraffende toespreken met jezelf om te gaan zoals je dat met je beste vriend of vriendin zou doen. Deze meditatie is geïnspireerd op het werk van Kristin Neff.

10. De 3-minuten ademruimte

Perfect op momenten dat je vast loopt in een gedachtenpatroon, je hoofd overuren maakt (piekeren/malen) en je in verzet bent tegen een situatie of persoon. Deze live meditatie kan als een soort reset werken en je helpen uit je automatische patroon en reactie te stappen. Het brengt je meer naar dit moment en met meer bewustwording en mentale ruimte kan je (werk) taken weer oppakken.